Manuele therapie

Manuele therapie : Laura Nijsingh

Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die na zijn opleiding voor fysiotherapie een opleiding voor manuele therapie heeft gevolgd. Daarmee heeft hij extra kennis opgedaan van de bewegingsmogelijkheden van het lichaam en in het bijzonder van de wervelkolom.

Het doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds je houding en bewegingen te verbeteren. Hiervoor gebruikt de

manueel therapeut een aantal specifieke technieken die in de gewrichten kunnen worden toegepast

De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar: je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Het behandelprogramma van de manueel therapeut bestaat verder uit het geven van goede instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen.

Voorbeelden van klachten:

•hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;

•nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;

•lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;

•hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;

•duizeligheid bij het bewegen van de nek;

•kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;

•heupklachten.

Als u zich herkent in een van deze klachten kunt u zonder verwijzing een afspraak maken voor een screening, intake en onderzoek.

Manuele therapie is in principe voor iedereen geschikt. Ongeacht de leeftijd.

Vergoeding

Manuele therapie zit voor personen tot 18 jaar in het basispakket van de zorgverzekering. Boven de 18 jaar wordt manuele therapie vergoed vanuit de aanvullende verzekering.

Bron: www.nvmt.nl